zaterdag 18 oktober 2014

Haakpatroon hoes conservenpot

Haakpatroon hoes conservenpot

Deze vaashoes maakte ik voor een conservenpot. Ik heb daarvoor Larra haakkatoen gebruikt in de kleuren 7385, 7412, 7423,7411. Je kunt de hoes natuurlijk ook in één kleur haken of juist nog meer kleuren gebruiken. Ik ben begonnen met de donkerste kleur en heb daarna steeds een lichtere kleur gebruikt, waardoor de kleuren mooi in elkaar overlopen.


Toer 1: haak een ketting van 67* lossen en sluit deze met een halve vasten tot een ring.
Toer 2: haak op de lossen van de vorige toer: 3 lossen=1e stokje - 2 lossen *1 stokje - 2 lossen* herhalen. Sluit de toer met een halve vaste aan het eerste stokje.
Toer 3 t/m 9: zoals toer 2
Toer 10:  haak op ieder stokje van de vorige toer 1 stokje en om de twee lossen van de vorige toer ook één stokje.
Toer 11: haak op ieder stokje van de vorige toer 1 stokje.

*aantal deelbaar door 3 plus 1

Tip: pas de ring van lossen (toer 1) om de pot waarvoor je de vaashoes wilt haken. Past deze niet, maak de ring dan wijder of strakker. Het aantal steken moet wel deelbaar blijven door 3 + 1.
Wil je voor meerdere potten hoezen haken, blijf dan passen want ik ontdekte dat niet alle conservenpotten gelijk zijn! Sommige hebben boven een smallere opening, waardoor het kan zijn dat je in toer 11 een of meerdere steken moet minderen. Doe dat door twee stokjes samen af te haken.




1 opmerking:

  1. Hij is super mooi, juist door het verloop van de kleuren. Helemaal herfst, want ook in al het blad verlopen de kleuren nu zo mooi...
    Ik wens je een heerlijke zondag,
    Liefs,
    Mirjam

    BeantwoordenVerwijderen